Sivut

perjantai 8. helmikuuta 2013

Pitäkää rauha!

Myötätuuli.

Jes! Mä tein sen, jes! Itävaltalaisen osoitteen rekisteröintitoimisto 2 - Memmu 1. Mutta tein sen silti! Eilen aamulla lähdin aikaisin seikkailemaan tuonne keskustan toimistoon. Ensin otin tutun bussin 5B:n Jägerstrasselle, siitä U6 linjalla metrolla Spittelaulle, jossa vaihdoin U4 linjalle ja menin Schwedenplatzille. So  far so good. Mutta. Minun oli tarkoitus ottaa vielä linja-auto sinne toimiston tielle, joka oli ehkä 4 korttelin päässä, vaan tietenkin nousin sieltä metroasemalta sellaisen tien varteen, joka oli väärään suuntaan yksisuuntainen... Nice. Hieman kuumotti, että mitäs nyt teen, kun pitäisi saksankurssillekin vielä ehtiä, niin otin vanhanaikaisesti ison kartan esille ja aloin suunnistamaan. Hienostihan se suunnistus meni (oon opetellut sen tiistaiaamun jälkeen) ja löysin toimiston :)

...Paitsi, että ensin menin väärään paikkaan jonnekin toimistotilaan ja hiki nousi pintaan, kun olin oikeassa osoitteessa, mutta se näytti semmoiselta paikalta mihin olisi pitänyt olla aika varattuna. Anyway, ajattelin, että perhana minähän en enää neljättä kertaa lähde tämän asian takia mihinkään ja rohkaisin itseni kysymään toimistotädiltä (siis piti koputella johonkin random oveen), että onko tämä oikea paikka. Täti ei puhunut englantia, joten auf Deutsch natürlich. Nyt minun pitäisi vielä 3 kuukauden sisään muistaa käydä hakemassa tuon rekisteröinnin confirmation elikkä... siis joku leima siihen vielä ennenkuin lähden Itävallasta ja sitten kun oon lähdössä niin pitää ilmoittaa ja purkaa noi rekisteröinnit. Byrokratiaaaaaaaaaaaah! Mutta se on sen ajan murhe.

Täällä on nyt eilen ja tämän aamupäivän ollut aurinkoinen sää, mutta on kyllä kylmä. Varmaan jotain +2-3 astetta. Muttei ole lunta eli on vähän jo semmoinen pääsiäis-vappu-olo :D

Saksankurssilla vähän ärsyttää, kun mulla tulee aina vain ruotsiksi sanat mieleen... Noh, pitää nyt vähän opiskella viikonloppuna ne yleisimmät sanat mitä mä tarvitsen keskustelussa (ja ei ne eivät ole "häh, täh, mitäh"). Muuten meillä on kyllä tosi mukava se kurssinvetäjä ja oikeastaan eilen oli huippua, kun puhuttiin ammateista ja mä sain kertoa, että mitä kaikkea tiedemies tekkee ;) No ok, vain pari yleistä asiaa, kuten artikkeleiden kirjoittaminen ja uusien löytöjen tekeminen ja tutkimus, mutta silti!

Tämän jälkeen minulla oli Wienin yliopiston järjestämä orientaatio-tilaisuus, jossa mm. sain opiskelijakorttini ja taas paljon lappuja täynnä informaatiota. Huh huh, iltalukemista riittää. Mun pitää ottaa kuva tuosta opiskelijakortista, kunhan saan kameran ladattua... Siis, se on tuommoinen pahviläpyskä :D Old-school meiningillä mennään.

Illalla vielä nähtiin muutamien muiden Erasmus-vaihtareitten kanssa, kun mentiin porukalla katsomaan Opernballia. Tai siis minä olin facebookissa huudellut ESN:n seinällä, että lähteekö kukaan messiin ja lopulta meitä oli 7. Tapaamispaikaksi sovittiin Kalsplatzin metroasema ja McDonaldsin edessä ja no, siihen löysi tiensä minun lisäksi 3. Yksi ihminen löydettiin sieltä Oopperatalon edestä ja sitten kaksi tyttöä soitti  mulle vähän ajan päästä. Tosiaan kamerasta akku loppui ja mua niin ärsytti!! Toivottavasti nuo tyypit lähettelee mullekin niitä kuvia, niin voin tännekin laittaa pari :) Tosin ei siellä Oopperatalon edessä näkynyt muuta kuin ihmisiä hienoissa puvuissa jonottamassa sisälle ja muutamat limusiinit. Siinä vaiheessa, kun alkoi olla kylmä niin me siirryttiin läheiseen kahvilaan, jossa oli isolla screenillä Opernball. Istuttiin siellä ihmisten kanssa ja otettiin pienet lasit kuohuvaa (oli aika kallis paikka, niin oli oikeasti pienet lasit). Siinä vaiheessa, kun avajaisseremonia oli ohi, todettiin että joo nyt nukkumaan! Eli joskus klo 23 aikaan lähdettiin yhden Marinan kanssa takaisin tänne opiskelija-asuntolaan.

Tuolla iltaa istuessa kuitenkin tuli pari ihan hauskaa juttua. Me opeteltiin eri kielillä sanomaan "kippis", tosin minä muistan vain "Prost!" ja "Salute!". Eräs ranskalainen tyttö kuuli, että sanoin "keep peace!" Hehehehh. Toinen hauska oli, kun minulla on laukussa tuommoinen Oulu pinni ja se mun italialainen kaveri sano, että mikä tuo on. No minä, että se on se kaupunki, josta mä tuun. Tästä seurasi tämmöinen keskustelun pätkä:
"Aa! Just like Olululu"
"Mitä?"
"You know, USA, Hawaiji"
"Aa! H-ONOLULU"
"Yes!"
"Melkein kuin Honolulu, kyllä."

Tänään meillä on vielä Aarrejahti edessä ja huomenna tosiaan ajattelin käydä Wienin IKEA:ssa! Ensimmäinen IKEA vierailuni, hui! Mutta se kattila on saatava, jumankauta :D


Keep Peace,
Memmu

PS: Ihan kamalaa lukea jäljestäpäin mitä oon kirjoittanut... Hirveitä kielioppivirheitä ja välistä puuttuu verbiä tai subjektia tai objektia... Onneksipa mun kaverit ovat tottuneet mun hieman epäloogiseen selitystapaan, joten ei luulisi olevan kovin vaikea haaste ymmärtää mitä selitän. :D Mutta jos haluaa paljon tekstiä kirjoittaa niin menee ikuisuus, kun alkaa tarkistelemaan mitä on jo kirjoittanut. Antakaa anteeksi ja ehkä saan tässä jossain välissä taas kuvia laitettua tänne. :)

3 kommenttia:

  1. Oulu liike a Honolulu siinä kunnon slogan Oululle ;)

    VastaaPoista
  2. Gempht gegen Tollwut und Sauerkraut, Memmu!

    Mukava lukea näitä kokemuksiasi siellä keskeisemmässä Euroopassa, ja on hienoa huomata, että kyllä ne byrokratian rattaat pyörivät muuallakin kuin täällä meillä kotimaassa.

    Kun tuo juomatervehdysten opettaminen ja opettelu on sujunut noinkin mallikkaasti, voisit ottaa seuraavalle tapaamiselle teemaksi lyhyen kurssin suomen kieleen. Voisit aloittaa vaikka näillä kaikille tutuilla ja helpoilla sanoilla ja sanayhdistelmillä kuten jääkaappipakastinyhdistelmä, määränpäänä tänään Läyliäinen, mäkäräistä närästää, öylätti röyhtäyttää yösyännä, jääkaapin päällä on pääläri ja hyvää yötä ynnä syntymäpäivää, Yrjö-Kyösti. Eiköhän näillä pääse jo opiskelijakaverit suomen kielen ytimeen niin, että maljaa nostaessa tulee hölökynkölökyn ihan käskemäti.

    Iloista kevättä siellä suuressa maailmassa ja kerrohan aina välillä kuulumisiasi.

    t- Arpo ja Turpo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, pistetäänpä korvan taakse ja kielet solmuun!

      Poista